Inclusiever onderwijs als weg naar een inclusievere samenleving is al jaren een belangrijk thema voor ons. Voor Werkenrode School betekent dit dat we kritisch kijken naar waar voor onze leerlingen onderwijs wordt geboden. Kan het meer thuisnabij, meer regulier of meer inclusief in de maatschappij? Ook de wijze waarop we het onderwijs aanbieden wordt gespiegeld aan deze opdracht. Kan leren in de maatschappij plaatsvinden of kan de maatschappij meer in de school gehaald worden?
Een voorbeeld hiervan is de driedaagse klus die de leerlingen van de groenopleiding in maart doen op een camping in Escharen. De leerlingen verrichten onder begeleiding van medewerkers van school en in overleg met de eigenaar van de camping, drie dagen werkzaamheden op de camping om de camping klaar te maken voor het nieuwe seizoen. De werkzaamheden bestaan uit het snoeien van hagen, het maaien van de berm met een bosmaaier, tuinonderhoud en het opruimen van bladeren.
De leerlingen die opgeleid worden voor facilitaire dienstverlening zorgen voor soep en avondeten. Dit doen zij op locatie en indien mogelijk één dag op de camping.
Uiteraard is het gezamenlijke ondernemen van de klus, het samen eten en overnachten zowel leerzaam als gezellig.