Leerlingen in leerroute 1 en 2 hebben een grote ondersteuningsvraag. In de klas is begeleiding om aan individuele doelen te werken. Deze doelen liggen veelal op het gebied van sensomotorische ontwikkeling, zelfredzaamheid en communicatie. Er is afstemming en samenwerking met de ouders, klassenleiding, zorgbegeleiders en de revalidatie vanuit de St. Maartenskliniek.
Elke leerling is van nature in staat om te leren, ongeacht de beperking of het ontwikkelingsniveau. Met geduld, plezier en stimulans leren wij de leerlingen allerlei vaardigheden aan, vaak in kleine stapjes. Vele 'kleine' stapjes worden uiteindelijk grote stappen! En daar genieten we allemaal van!
Voor alle leerlingen in leerroute 1 en 2 is er de mogelijkheid om te communiceren, ook als de leerling niet kan praten. Er wordt gebruik gemaakt van ondersteunde communicatie, zoals pictogrammen, gebaren, foto's, communicatieknoppen of een communicatieapparaat. Hierdoor is de leerling in staat om bijvoorbeeld zelf keuzes te maken, zoals: welk klusje wil je doen? Of kan de leerling met hoofdbediening een vertelknop aanzetten om over het weekend te vertellen. Door deze mogelijkheden heeft de leerling meer regie en is hij/zij in staat om te communiceren.
Als leerling in leerroute 1 of 2 word je serieus genomen en wordt rekening gehouden met de behoeften en leeftijd van de leerling. Wanneer de leerling 16 jaar is, krijgt hij/zij de mogelijkheid om stage te lopen, waarbij de stage wordt aangepast aan de persoonlijke leerwensen en behoeften van de leerling. Op onze school komt de leerling in contact met andere leerlingen uit verschillende leerroutes, wat zorgt voor een gevarieerde en stimulerende omgeving. Wij beschikken over kooklokalen, rustruimtes, sportzalen en buitenruimtes, evenals diverse mogelijkheden voor activiteiten die aansluiten bij de behoeften van de leerlingen. Muziek en sensopathische activiteiten worden ingezet om de ontwikkeling van de zintuigen van de leerling te stimuleren en te ondersteunen.